Laatste Nieuws

de oerknal, maar dan anders


Het ontstaan van team Simply Irresistible is een soort samenloop van omstandigheden. Alle teamleden hebben een eigen tractorpulling verleden bij diverse teams. In 1987 is Egbert Dros leerling op de Christelijke Argrarische Hogeschool in Dronten. Hij raakt betrokken bij het tractorpulling team van de studenten vereniging USRA. Samen met een aantal medestudenten blazen zij het tractorpulling team nieuw leven in, nadat het sinds 1984 ingeslapen was. Resultaat is de tractor "Blue Orange", een 3,4 ton vrije klasse tractor. Op deze tractor waren twee Chevrolet V8 motoren geplaatst, elk goed voor 500 PK. Een jaar later komt er een derde motor op en heeft zich inmiddels ook Michel van Ooijen bij het team gevoegd. Met wisselend succes wordt deelgenomen aan de diverse wedstrijden in binnen- en buitenland. In 1989 gaat Egbert Dros voor een jaar naar Amerika om z'n stage jaar te lopen. Daar koopt hij een Chevrolet 454 LS7 van een dragster. In een Amerikaanse speedshop schaft hij een Enderle injectiesysteem en een gebruikte ontsteking aan. Dit alles wordt naar Nederland geimporteerd door VICON. De motor en toebehoren heeft hij, alleen nog geen tractor. Een naam hebben ze echter al wel. Tijdens zijn stage in Amerika was Egbert helemaal weg van een nummer van Robert Palmer, Simply Irresistible. Hij besluit dat dit de naam moet worden van de mini.
Na wat onderhandelingen met Gerard Franken, besluit deze zijn mini "Grasshopper" aan Egbert en Michel te verkopen. De motor wordt gemonteerd en rijdt voor de eerste keer in januari 1990 bij de indoor wedstrijd in Zwolle. Het team blijft twee jaar met deze mini deelnemen aan de wedstrijden. In 1992 wordt er een nieuwe mini gebouwd. Dit is mede mogelijk omdat ze in Castrol een sponsor hebben gevonden. Ook komt er een ander motor op. Het is een geblazen Chevy met een cilinderinhoud van 540 cubic inch, voorzien van een injectiesysteem.
In 1993 gaan ze een "fusie" aan met het "Ground Shaker" team en zo komen Bert Dijkstra en Jacco Holtland het team versterken.
Het seizoen 1994 zal een succesvol jaar worden. Het team wordt opnieuw versterkt, ditmaal met Albert van der Wal. Allereerst bouwen ze een compleet nieuwe motor. Het is een Chevy 572. Er moet echter een hoop aan gebeuren, omdat alles afkomstig is uit een "ruwe" gietmal. Al het werk doen zij zelf in het bedrijf van Egbert. In feite bouwen ze zelf een motor. De oude spullen kunnen ze goed verkopen aan een ander team. Resultaat van dit alles is het winnen van het Europese kampioenschap, voor eigen publiek, op de Flevohof.
In verband met de moordende concurentie besluit het team in 1995 een Keith Black motor aan te schaffen. Het is een tweedehandsje en de motor is een grote chaos. Ze slagen er echter in dit machientje volledig up-to-date te krijgen. Uiteindelijk winnen ze met deze configuratie in 1996 de Eurocup en het Nederlands kampioenschap.
1997, 1998 en 1999 waren op zich succesvolle jaren, maar problemen met banden en het surplus aan vermogen en daardoor de koers van de mini zorgen ervoor dat ze de Eurocup niet binnen konden trekken. Met de aankoop van Amerika's top tractor Sassy Massey is het team een heel andere weg ingeslagen. Met deze machine hopen ze binnen afzienbare tijd in de Europese top mee te kunnen draaien.

Sinds het debuut van de Simply Irresistible op de wedstrijd op Walibi Flevo in de vrije klasse 3,5 ton, is er sprake van een aardverschuiving in de Tractor Pulling scene in Europa. De machine draait meteen aan de top mee en is samen met de Lambada van de familie Dingerink oppermachtig. De 2 voormalige mini teams timmeren hard aan de weg en dat zorgt ervoor dat de bestaande tractoren flink hun best moeten doen hen bij te houden. De eerste titel die met de grote Simply wordt behaald is de Europeese titel in de 3,5 ton vrije klasse in 2001. In 2002 wordt er in de beide klasses waarin de machine uitkomt, de nederlandse titel behaald, met de prestigeuze titel van Puller of the Year als beloning voor de getoonde inzet.

Ieder winterseizoen wordt de machine aangepast en verbeterd, zeker na de crash in Emmeloord in 2003, waar het achterwiel afbrak en het chassis kon worden afgeschreven. Dat de verbeteringen zijn vruchten gingén afwerpen was te zien met de Europese titel in de 4,5 ton vrije klasse in 2004 en de Europeese én nederlandse titel in de vrije klasse 3,5 ton in 2005.

Naast de grote tractor is er in 2001 ook weer begonnen met de bouw van een minipuller. Johan en Bastiaan Buiting gingen samen met Marcel Hoornsman proberen de Keith Black Hemi te temmen die bij de Simply minipuller voor zoveel hoofdbrekens had gezorgd. Een aangepast chassis moet voor een stabilere tractor gaan zorgen. In de 5 seizoenen dat de machine meedraait worden er diverse, ook Europeese, overwinningen geboekt, maar helaas net geen nederlandse of europeese titel. In 2008 gaat het miniteam volledig op in dat van de grote.

2009 is weer een jaar van een grote verbouwing. naast het chassis wat in 2008 is vernieuwd, is nu de aandrijflijn aangepast en de motoren zijn lager op het frame gekomen. Dit om de balans te verbeteren door het toegenomen vermogen. Dat dit een goed stap is geweest blijkt uit de overtuigende overwinning tijdens de Europeese kampioenschapppen.

De overwinningen van Simply Irresistible

1993  Puller of the year 


1994  Europees kampioen 0,9 ton minipullers
Puller of the year
Winnaar EPA-trofee


1996  Eurocup 0,9 ton minipullers
Nederlands kampioen  0,9 ton minipullers


2001  Europees Kampioen 3,5 ton V.K
Winnaar EPA-trofee


2002  Nederlands kampioen 3,5 ton V.K
Nederlands kampioen 4,5 ton V.K
Puller of the Year  

2004 Europees kampioen 4,5 ton V.K.

2005 Nederlands- en Europees kampioen 3,5 ton V.K.

2009 Europees kampioen 4,5 ton V.K.

Sponsors:

Amstel Delta Bouw
Bouwbedrijf Kroes & Co.
Airbrush, Piercing & Tattoo shop Dronten
Hollema Metaalbewerking
Powered by WS | Wilbert Schaapman